%-mMonths:%-nDays:%-HHours:%-MMinutes:%-SSeconds:

Kennedymars Sittard: Begin met een optimale voorbereiding

Op Paaszaterdag 31 maart 2018 vindt de 55e editie van de Kennedymars Sittard plaats.

Met deze tips durf jij de 80km Kennedymars of de 40km Swentiboldmars aan!

Een Kennedymars lopen is topsport. Daarom is het verstandig om goed voorbereid aan de start te komen. Waarschijnlijk ben je al een tijdje aan het trainen en weet je al welke schoenen, kleding enzovoort je gaat dragen.

Maar nu is een goed moment om je mentaal en fysiek extra goed voor te bereiden!

Een 80km loop is een aanslag op je spieren en je hele lichaam. Een snel herstel zorgt ervoor dat je meer en beter kunt trainen en je dus een betere sportprestatie kunt neerzetten. Topsporters maken naast een gedegen trainingsopbouw en goede voeding ook gebruik van massage om hun prestaties te verbeteren.

Voor atleten (die elke dag trainen) is een sportmassage na de training een ideaal hulpmiddel. Iets minder geoefende sporters kampen vaak met wat stijvere en meer vermoeide spieren na de training waardoor sportmassage al snel “te hard” is. In zo’n geval is het beter om een herstelmassage te doen.

Een goede training begint altijd met een warming-up en eindigt altijd met een cooling-down.
Cooling-down kan door middel van oefeningen of door uitlopen of een combinatie van beide. Een cooling-down zorgt ervoor dat je lichaam weer tot rust komt. Hartslag, bloeddruk en bloedcirculatie herstellen zich, afvoer van afvalstoffen uit de spieren (zoals melkzuur) wordt bevorderd.

Met massage kun je de kans op spierpijn en spierstijfheid verder verminderen zodat spierherstel nog sneller gaat. Tevens zorgt massage tijdens trainingsopbouw ervoor dat je minder blessuregevoelig bent.

Wil jij als topsporter je optimaal voorbereiden en gebruik maken van gratis massages?

Speciaal voor de deelnemers aan de Kennedymars en de Swentiboltmars hebben wij deze aanbieding. Op vertoon van je inschrijvingsbewijs kun je gebruik maken van een van deze aanbiedingen. Schrijf ons via het contactformulier om je aan te melden voor een van de aanbiedingen (geef aan van welke aanbieding je gebruik wil maken en vermeld je NAW gegevens).

Herstel Massage 5 + 2 gratis!
(30 minuten)
€ 125,-
Herstel Massage 4 + 1 gratis!
(30 minuten)
€ 99,-
Herstel Massage 3 met korting!
(30 minuten)
€ 69,-

Voorwaarden: Massages hebben een duur van een half uur en kunnen vooraf in overleg gepland worden. Het bedrag dient vooraf in zijn geheel voldaan te worden. Een van de geboekte massages vindt na het evenement plaats.

Een extra steuntje in de rug?

Medical taping kan worden gebruikt om spieren en gewrichten bij overbelasting te beschermen. Wil jij gebruik maken van medical taping of het een keer uitproberen? Medical taping kan afzonderlijk geboekt worden bij de massages door dit aan te geven in het contactformulier.

Medical Taping
(per behandeling)
€ 15,-
Image module

Meer energie door voeding

 

Wanneer het over energie gaat, wordt er nog vaak over koolhydraten gepraat. Het algemene advies is dan ook meestal om veel pasta te eten. Maar leveren koolhydraten daadwerkelijk de energie die je nodig hebt? Voeding heeft direct effect op hoe je je voelt. Suikerrijk eten zul je bijvoorbeeld meteen merken in je lichaam. In dit artikel geven we je een aantal tips om gebruik te kunnen maken van stabiele energie voor langere duur.

Om jezelf van de juiste energie te voorzien is het belangrijk om te letten op wat je eet. Maar even belangrijk is erop te letten welke voeding je juist niet moet eten! Sommige voedingsstoffen zijn ware energiedieven, door deze te vermijden kun je dus een groot voordeel behalen.

Om te kunnen bepalen welke voedingstoffen voor jou de meeste energie leveren moeten we eerst splitsen in twee soorten energie. Sprinters maken gebruik van zogenaamde snelle energie terwijl marathonlopers meer baat hebben bij duur energie. Voetballers bijvoorbeeld maken weer gebruik van beide.

Snelle energie word geleverd door koolhydraten (suikers) die je kunt vinden in brood, pasta en aardappelen.
Duur energie wordt geleverd door goede vetten. Vetzuren leveren ongeveer 6 keer meer energie dan koolhydraten en kun je vinden in vis, avocado’s, walnoten en olijfolie.

Als derde energiebron zijn er nog de eiwitten. Deze zorgen voor reserve energie, spieropbouw en spierkracht en voor herstel. Eiwitten zitten bijvoorbeeld in ei, kip, kalkoen en vis.

Voor lopers van de Kennedymars is het dus van belang om in voldoende mate te kunnen beschikken over duur energie. Voeg onderstaande voedingsmiddelen toe aan je voedingspatroon en je zult snel beschikken over meer energie.

  • Allereerst is het van belang om je vochthuishouding op peil te houden. Tijdens onze slaap verliezen we al gauw 700ml vocht door transpiratie. Om dit aan te vullen is het nodig om 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Zelfs een lichte dehydratatie kan al leiden tot problemen zoals stemmingswisselingen, concentratieproblemen, hoofdpijn en vermoeidheid.
  • Groene smoothie’s van verse groenten en fruit en eventueel wat superfoods geven direct energie en een gevuld gevoel. Een groene smoothie bevat tevens genoeg vitamines en mineralen zodat het lichaam deze snel op peil kan brengen. Dit zorgt voor een goede balans en meer energie.
  • Een van de meest essentiële vitamines, betrokken bij de stofwisseling en cruciaal bij de energieproductie, is vitamine B12. Onderzoeken wijzen uit dat een behoorlijk deel van de bevolking een tekort heeft aan B12. Bijvoorbeeld gebruikers van maagzuurremmers, antibiotica, de anticonceptiepil en vegetariërs en rokers, hebben vaak een tekort aan vitamine B12. Bronnen van vitamine B12 zijn (biologisch) vlees, vis, krab, mosselen en schelpdieren en eieren.
  • Zorg ervoor dat je voldoende vitamines en mineralen binnen krijgt. Één tekort heeft invloed op legio processen in het lichaam waardoor je lichaam uit balans raakt. Om zeker te weten dat je alles voldoende binnenkrijgt kun je gebruik maken van bijvoorbeeld goede multivitaminen.

PURA massage adviseert

als klant van PURA geniet je 10% korting op de kwaliteitsproducten van "de Oase"
Image module
Image module
Image module

Energiedieven

 

Net zoals er energieleveranciers zijn, zijn er ook energiedieven. Dit zijn voedingsmiddelen die het energieproces in het lichaam negatief beïnvloeden.

  • Wisseling van de bloedsuikerspiegel. Afhankelijk van de suikers in je voeding en drinken wisselt je bloedsuikerspiegel door de dag. Suikerrijk eten en drinken zorgt ervoor dat na elke maaltijd je bloedsuikerspiegel stijgt. Je lichaam maakt insuline aan en zorgt ervoor dat de suikers worden opgenomen. Hoe meer suiker je elke maaltijd gebruikt, des te harder de dip erna. Wanneer je suikerrijke voeding en drinken gaat vermijden, zul je gedurende de dag meer stabiele energie hebben.
  • Voorkom grote en zware maaltijden. Je kent het wel, goed gegeten en daarna uitgeteld op de bank. Voedingsstoffen worden door ons spijsverteringsstelsel afgebroken en geven ons lichaam energie. Het verteren van voedsel kost echter wel energie. Gefrituurde voeding en sterk bewerkte voeding bevatten veel verkeerde vetzuren. Hierdoor duurt het veel langer voordat het lichaam deze heeft verteerd. Ook maaltijden met veel granen, kaas en vlees kosten het lichaam meer moeite om te verteren en dus meer energie.

Kleine veranderingen kunnen vaak al een hoop opleveren. Deze tips helpen je op weg naar een succesvolle Kennedymars.

Voor meer informatie kun je contact opnemen via het contactformulier. Vermeld in het formulier je vraag en je NAW gegevens.

PURA massage wenst alle deelnemers heel veel succes en sportieve kilometers!

*

*